Сучасній Вінниччині залишається лише вишукувати по краплині історичні підтвердження втраченої культурної спадщини. Приміром понад сторіччя тому у Капустянах Тростянецького району польський скульптор Едуард Віттіг протягом п’яти років створював колекцію мармурових робіт сім'ї місцевих феодалів Щеньовських. Його унікальні скульптури було знищено з початком Громадянської війни вже сторіччя тому. Але деякі були придбанні урядом Франції.
На Вінниччині працювали композитор П. Чайковський, лікар М. Пирогов, етнограф М.Леонтович, художник Н. Альтман… Це далеко не повний перелік митців. Так, на сторінці «Щеньовський» у Facebook згадується про початок ХХ сторіччя і існування у маєтку в Капустянах неподалік Тростянця майстерні скульптора Е. Віттіга.
Отже Ігнаци Щеньовський, навчаючись в університеті Гента (Бельгія) 1872 році, відвідував спеціалізовану школу декоративно–прикладного мистецтва. А потім він – людина з гарним смаком і художнім хистом запрошує до себе в маєток села Капустяни талановитого, молодого, польського скульптора Едуарда Віттіга. В майстерні подільського села він працював 5 років, до початку Першої Світової війни. За цей час майстер створив ці колекцію робіт, деякі з яких виставляв у Парижі.
Спочатку наведемо цитату з книги Wladyslaw Kozicki "Edward Wittig rozwoj tworczosci" 1932 р.
"…Протягом 1909 та майже усього 1910 року Віттіг перебував в краї.
Він переїхав зі своєю студією до самого далекого Поділля, де в Капустянах, що лежать приблизно на півдорозі між Львовом і Одесою, у палаці сім'ї Щеньовських, він робить з італійського мармуру, різноманітні портрети жінки, яка славиться своєю красою, чоловіка і дітей. Робота тривала кілька місяців.
Наприкінці осені 1910-го скульптури були виставлені в Капустянах. Церемонію відвідали місцева аристократія, історики та мистецтвознавці, запрошені з Варшави, Кракова, Львова та Києва. Я вважаю, що виставка творів скульптора з європейсько репутацією, то щось неймовірне для глибокої провінції, спасибі ініціативі приватної особи, в нашому житті це є художнім виключенням, ймовірно, поодиноким.
Про ті подільські роботи Віттіга, яких на жаль, сьогодні не існують, тому що разом з капустянським палацом і всією подільською власністю пана Щеньовського, вони стали жертвою більшовицької руйнації, про подальшу долю їх я нічого не можу сказати, про що я напишу пізніше..."
В газеті "Swiat" від 13 листопада 1909-го опубліковано фото Едуарда Віттіга в своїй майстерні в Капустянах. В статті вказується, що робота автора «Сфінкс» стала першою польською скульптурою в Паризькому музеї. Її придбав французький уряд для галереї.
Фото з Facebook